
Ο πιο γνωστός του πίνακας είναι o "Eve, the Serpent and Death". Πιστεύεται ότι η μορφή του θανάτου που αποτυπώνεται ως μια ανθρώπινη μορφή σε προχωρημένη σήψη, σαν ζόμπι, είναι παράλληλα και ο Αδάμ ο οποίος με το δάγκωμα του μήλου δέχτηκε και το δηλητηριώδες δάγκωμα του φιδιού δηλαδή του θανάτου. Βέβαια μπορεί να θεωρηθεί και ότι είναι μόνο ο θάνατος σε μια συμβολική εικόνα (κόβεις και δαγκώνεις τον απαγορευμένο καρπό, συνεπώς δέχεσαι και το θανατηφόρο δάγκωμα που θα σε κάνει θνητό και ευάλωτο. Η Εύα με κουτοπόνηρη τσαχπινιά και στρουθοκαμηλίζοντας τον ειρωνεύεται κρύβοντας πίσω της το κομμένο μήλο.

Στο επόμενο πόστ θα δούμε και τους πίνακες με τις εκστασιασμένες μάγισσες.

Hans Baldung Grien(1480–1545) was a German Renaissance artist in painting and printmaking in woodcut. He was considered the most gifted student of Albrecht Dürer. He was extremely interested in witches and made many images of them in different media, including several very beautiful drawings finished with bodycolour, which are more erotic than his treatments in other techniques. (wikipedia)
Eve, the Serpent and Death (or Eve, the Serpent, and Adam as Death) is among his most important paintings. A date for the picture has been much debated, with proposals ranging from the early 1510s to between 1525 and 1530. Its four main elements are the Biblical Eve, a male figure personifying Death and generally likened to Adam, a serpent, and a tree trunk.

Among Baldung's treatments of the Fall, the new element in Eve, the Serpent and Death is the active role of the snake; Adam's decrepit condition, halfway between nude and skeleton, suggests the work of poison, as if from the serpent, and the snake's grip on Adam recalls the biting of the apple in the Fall. The apple that each of the figures holds is the symbolic origin of the present scene, in which "everything is dependent on and implicated in everything else" (Koerner, 310). (wikipedia)


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου