"The Departure of the Witches" or "The Vision of Faust" 1878 Faust's encounter with the world of Satan, an encounter that takes place in the form of a vision rather than as a physical experience. Faust's reaction to these figures with tiny eyes, sharp claws and slimy hands is one of disorientation asking 'Are these the ones who lost themselves, believing Satan's Lies?'
Witch (1896)
Luis Ricardo Falero (1851 – December 7, 1896) was a Spanish painter. He specialized in female nudes and mythological and fantasy settings. Most of his paintings contained at least one female nude or topless nude. His most common medium was oil on canvas.
In Greek mythology, Charon is the ferryman of Hades who carries souls of the newly deceased across the rivers Styx and Acheron that divided the world of the living from the world of the dead. A coin to pay Charon for passage, usually an obolus or danake, was sometimes placed in or on the mouth of a dead person.
Luca Giordano, 1684-1686
Some authors say that those who could not pay the fee, or those whose bodies were left unburied, had to wander the shores for one hundred years. In the catabasis mytheme, heroes — such as Heracles, Orpheus, Aeneas, Dionysus and Psyche — journey to the underworld and return, still alive, conveyed by the boat of Charon. (wikipedia)
Konstantin Petrovich Pomerantsev, 1860
Alexander Dmitrievich Litovchenko, 1889
Joachim Patinir, 1515-1524
Michelangelo, 1534–154 (lower detail from The Last Jugdement)
Pierre Subleyras, 1735
Gustave Dore, 1857 (From his Divine Comedy illustration)
Η Αγία Αγκάθα εκ Σικελίας της Καθολικής εκκλησίας, ιδιαίτερα γνωστή στην Σικελία και τη Μάλτα μαρτύρησε περίπου το 251 μΧ όταν αρνήθηκε να εγκαταλείψει την πίστη της αφού υποβλήθηκε σε ένα σωρό βασανιστήρια με πιο γνωστό αυτό της κοπής του στήθους της, ένας συνήθης μαρτυρικός θάνατος γυναικών τη ρωμαϊκή και την μεσαιωνική εποχή.
Sebastiano Piombo 1520
Church of the Annunciation in Żarnowiec-Poland
Η Αγία αυτή έγινε θρύλος κυρίως λόγω του συγκεκριμένου μαρτυρίου της, παριστάνεται δε συχνά σαν να προσφέρει τα στήθη της σε μια πιατέλα (συμβολισμός μητρικής φροντίδας) και να είναι ο προστάτης των αρτοποιών, των κατασκευαστών καμπανών (λόγω ομοιότητας του σχήματος) και των γυναικών που πάσχουν από καρκίνο του στήθους. Επίσης σε μερικά μοναστήρια της Νοτίου Ιταλίας προσφέρεται ένα γλυκό που μοιάζει με γυναικείο στήθος και ονομάζεται τα «στήθη της Αγίας Αγκάθας»
Tiepolo Giambattista, 1755
Giovanni Pietro da Cemmo, 1492 (Foto_Luca_Giarelli)
Anonimo,17 century
Saint Agatha of Sicily is a very famous saint in Catholic Church, especially in Sicily and Malta, who died from tortures about 251 AD by Romans because she didn’t deny her Christian faith. Her most famous torture was that of cutting her breasts, a common horrible way of execution in Roman and Medieval ages.
Sano di Pietro, 1470–73
Master of Raoul d'Ailly Beauvais Hours - Rouen, 1430-1432
She then became a legendary figure, represented as she offers her breast in a plate (maternal symbolism of charity and nutrition) and is the patron saint of bakers, bell makers and women who suffers from breast cancer. There is also a traditional candy offered in some Italian monasteries the “Saint Agatha’s Breasts” that resembles in shape with small breasts.
B-class american novel of cold war with kinky anticommunistic cover and content
Η νοσηρή σεξουαλική φαντασία φαίνεται πως είναι σχετικά συνηθισμένη, όμως κανείς δεν τολμά να ασχοληθεί με κάτι τέτοιο φανερά, προτιμώντας να την κρατά κρυμμένη βαθειά στο υποσυνείδητό του. Αλλά πολλά μυθιστορήματα, κινηματογραφικές παραγωγές δευτέρας διαλογής, αλλά και οι σχεδιαστές πολεμικής προπαγάνδας με τις δουλειές τους συχνά στοχεύουν σε αυτή τη νοσηρή πλευρά της προσωπικότητάς μας.. Μάλιστα, και οι τρεις τους σε περίοδο πολέμου ενώνουν τις δυνάμεις τους για την ολική αμαύρωση του «εχθρού».
Extreme nazi anticommunistic poster presenting Soldiers of Red Army as ape-like beasts who brutally rape innocent snow-white Aryan virgins
Παιδιά και όμορφες γυναίκες κακοποιούνται σεξουαλικά, βασανίζονται ή σφάζονται από τον πάντα τερατόμορφο στρατό του εχθρού, εικόνες που προκαλούν ανάμικτα αισθήματα φόβου, οργής, αλλά και υποσυνείδητης νοσηρής περιέργειας και σεξουαλικής επιθυμίας, κάνοντας τον κόσμο να αντιδρά όχι με λογική, αλλά σπασμωδικά απέναντι σε αυτά τα ειδεχθή εγκλήματα που προσβάλλουν αξιοπρέπεια και κοινωνικά ταμπού, προκαλώντας το φαινομενικά ειρηνικό και ηθικό Εγώ μας.
cold war american anti-cuban magazine covers
Σίγουρα, λοιπόν, αυτές οι νοσηρές απεικονίσεις είναι αρκετά υπερβολικές, αλλά δυστυχώς όχι μακριά από την πραγματικότητα, μια και τελικά συντελούν στην πραγματοποίηση/εφαρμογή τους και από τις δυο αντιμαχόμενες πλευρές! Ναζί, Αμερικάνοι, Κομμουνιστές, κλπ ήταν και είναι υπεύθυνοι για ακατονόμαστα εγκλήματα πολέμου και σαδιστική συμπεριφορά απέναντι σε άμαχο πληθυσμό, γυναίκες και παιδιά, μεταχειριζόμενους ως «αναλώσιμα λάφυρα» κατά τη διάρκεια επιδρομών και καταλήψεων πόλεων, είτε για τρομοκράτηση ή φριχτές ανακριτικές μεθόδους.
Αυτή η προπαγανδιστική απανθρωποποίηση του εχθρού και από τις δυο αντιμαχόμενες πλευρές συντελεί τελικά στην πραγματική απανθρωποποίηση των στρατιωτών και των δυο πλευρών, προσφέροντας μια ηθική νομιμοποίηση στην σαδιστική εκδικητικότητα κάθε μορφής απέναντι στον εχθρό, ακόμα και προς τις γυναίκες και τα παιδιά του, ξεκινώντας έναν πραγματικό φαύλο κύκλο ωμής βίας.
Anticommunictic poster of Corean War showing a Communist asian soldier ready to rape a non communist girl
Morbid sexual fantasy seems to be something relatively common but no one wants to admit such thing, preferring to keep it hidden deep in his unconscious. But B-class literature writers, B-movies directors and war propaganda makers target their works exactly on this vicious side of our hidden personality. In many cases both three join their efforts during war or serious national diplomatic conflicts like cold war.
Anticommunictic poster of Corean War showing Russian soldiers raping innocent girls
Illustrations of innocent children or beautiful women of one’s country abused, raped and tortured by the always evil sadistic beast-like enemy always arise mixed emotions of obvious great anger, fear, hidden morbid curiosity and sexual desire, making people not to think logically but fitfully in order to act against these alleged horrible crimes that violate human dignity (especially when committed by dirty ape-like beasts!) and social taboos disturbing our apparently serene and moral Εgo.
Thus, surely, these depictions are quite exaggerated, but unfortunately not far from truth for both the opponent armies, because they contribute to their materialization! Both Americans, Nazi, Communists, etc are responsible for horrible atrocities and sadistic treatment of living “trophies” against civilian population during invasions, or for terrorism and interrogation methods. This dehumanization of the enemy from both sides dehumanize at last all the involved parts, “legalizing” morally a cause for revenge by using any kind of sadistic method against the “evil” enemy, even against children of women starting a real vicious circle of war atrocities.
All the next are anti-american illustrations from the Communistic North Corea showing sadistic american soldiers torturing women, children and innocent people
Old anatomy books have a creepy mood of death, inspired by the anatomical dissections of dead bodies and the memento mori attitude before the great rates of mortality from plagues, wars, doctors dealt with. Engravings with skeletons or bizzare flayed bodies holding their skin like a piece of sheet are quite common. Let's see some of the most famous anatomy books of the past.
Bartholini Thomae "Anatomia Reformata" (1651)
"Anatomia del corpo humano" by Juan Valverde de Amusco (1559)
William Cowper's "Myotomia reformata" (1724)
Georg Conrad Horst's "De natura humana" (1612)
There is also a striking similarity of all the above pictures with a detail in Michelangelo's "The Last Jugdement" depicting St. Bartholomew holding his skin (his martyrdom was flaying him alive):